Työturvallisuus kilpailuetuna?

Olemme viime aikoina uutta tuoteryhmää myydessämme miettineet, voisiko hyvin hoidettua työturvallisuutta käyttää kilpailuetuna myynnissä? Olisiko markkinoinnissa etua toimintamallista, jossa yritys on työturvallisuuden edelläkävijä ja tämä edelläkävijyys hyödynnetään kilpailuetuna?

Turvallisuus

Työturvallisuus on yhä keskeisempi tekijä työelämässä – se vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin ja sitä kautta työtyytyväisyyteen. Yritysten työturvallisuus liitetään yrityksen vastuulliseen toimintaan sen sijaan, että hyvin hoidettua työturvallisuutta pidettäisiin tärkeänä kilpailuedun kannalta. Tällä hetkellä työturvallisuus perustuu edelleen säännöksiin ja lakeihin, ei sen positiiviseen vaikutukseen yrityksen brändiin.

Työturvallisuuden myötä yritysten kilpailukyky paranee ja syntyy kustannussäästöjä. Brändi paranee työturvallisuusosaamisen lisääntyessä ja samalla syntyy uusia työturvallisuuteen keskittyviä palveluita. Tärkeintä on saada yritysten päättäjät hoksaamaan, että työsuojelu ei ole vain pakollinen kuluerä vaan myös tu­kee liiketoimintaa ja lisää tuottavuutta. Työpaikoilta täytyisi saada tapaturmia ja poissaoloja aiheuttavat väärät toimintatavat pois, sillä niistä syntyy tuotantotappiota sekä inhimillisiä menetyksiä.

Tuottavuutta työturvallisuuden näkökulmasta ei ole juurikaan mietitty. Siihen liittyy myös paljon raportointia ja sivutyötä, jota pitäisi helpottaa. Resursseja ei pidä tuhlata turhan byrokratian pyörittämiseen, mutta valmiin mallin muuttaminen on paljon vaikeampaa kuin uuden luominen. 

Työelämässä olisi kehitettävää muun muassa tuotteiden ja palveluiden uudistamisessa. Me suomalaiset olemme kuitenkin teknologisesti taitavia ja otamme uusia innovaatioita nopeasti käyttöön. Yksi vahvuuksistamme on teknologia, jonka näemme pääosin mahdollisuutena – myös työturvallisuuden saralla teknologia tulee avuksi ja vapauttaa sitä kautta resursseja muuhun käyttöön.

Yhä useammin myös yrityksiltä edellytetään vastuullisuutta, joka tuo samalla yrityksille kilpailuetua. Kun vastuullisuus on yrityksen koko liiketoiminnan lähtökohta, myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia löytyy parhaiten. Työturvallisuustoiminnan nykyaikainen johtaminen ottaa huomioon asiakkaiden sekä henkilökunnan tarpeet, odotukset ja käytettävissä olevat resurssit. Myös työturvallisuuden saralla on tärkeää kehittää olemassa olevia toimintatapoja ja pysähtyä arvioimaan, miten voidaan uudistua ja uudistaa.

Hyvin hoidettua työturvallisuutta ja edelläkävijän mainetta kannattaa ja pitää hyödyntää markkinoinnissa sekä kilpailuetuna.

Lisää työturvallisuuden innovatiivisesta kouluttamisesta tästä ja tästä

Thelionin kautta saa eTyöturvakorttia, joka helpottaa työturvallisuuteen perehdyttämistä ja vapauttaa resursseja muuhun käyttöön! Yhteystiedot tästä

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s